سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزا نباشد آنکه دانشمند نیست، خوشبخت شمرده شود و آنکه مهربان نیست، ستوده به شمارآید . [امام صادق علیه السلام]
قایم

عهده اش ساخته است انجام دهد

 

..............................
سیره ی عملی پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)و سایر ائمه اطهار علیهم السلام اینگونه بوده که در امور خانه داری به همسرانشان کمک می کردند.
«
رسول خدا(ص)به خانه ی علی (ع) وارد شد. او و فاطمه را دید که با کمک یکدیگر با آسیاب دستی آرد می کنند. پیامبر (ص) فرمود: کدام یک خسته ترید؟ علی (ع) عرض کرد: فاطمه خسته تر است. پیامبر (ص) به او فرمود:برخیز دخترجان. فاطمه برخاست و پیامبر (ص) به جای او نشست و علی (ع) را در آرد کردن کمک کرد.» (43)
از این داستان کوتاه و مختصر درس ها و زیبایی های بسیار زیادی برداشت می شود که خود بهترین الگوی عملی برای ما مسلمانان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد و به طور اجمال به برخی از آنها اشاره می شود:
1-
پیامبر اکرم (ص)با همه ی گرفتاری ها و کارهای مشکلی که دارد مانند تحمل وحی، تبلیغ معارف الهی، تعلیم و تربیت امت، رهبری اجتماع، جهاد و...، صله رحم و خبرگیری از دختر نازنین و داماد گرامی اش را فراموش نمی کند.
2-
تشریف فرمایی رسول اکرم (ص) بدون خبر قبلی و تشریفات است.
3-
حضورمبارک حضرت برای کمک به دختر عزیز و داماد ارجمند است. نه برای جانبداری یکی از آنها.
4-
بزرگان دین اسلام نان خود را با دست خود تهیه می کنند.
5-
امام علی (ع) و خانم زهرا (س) برای ورود رسول خدا (ص) تشریفاتی قائل نمی شوند و به کار خود مشغولند تا صفا و صمیمیت بین آن بزرگواران خدشه دار نشود.
6-
امام علی (ع) که کارهای بیرون خانه را به عهده گرفته است. گاهی هم به کارهای درون خانه می پردازد و به همسر مهربانش کمک می کند.
7-
پیامبر اکرم (ص) در مرحله ی اول به فاطمه (س) نمی فرماید: تو خسته ای برخیز تا من به جایت بنشینم، بلکه سؤال می فرمایند: کدام یک خسته تر هستید؟ تا عدالت و تساوی را رعایت کرده باشد و صفای زن و شوهر را باقی گذاشته باشد و خود را حمایت کننده ی دخترش نشان نمی دهد.
8-
امیر خوبان علی (ع) چه زیبا و لطیف پاسخ پیامبر اکرم (ص) را دادند. پیش از آن که خانم فاطمه (س) بفرماید: من خسته ام، علی مهربان می فرماید: فاطمه خسته تر است.
آری! درود و رحمت بیکران خدا بر رهبران و بزرگانی که با گفتار و رفتار چند لحظه ای خود، به میلیون ها خانواده از امت خویش، برای همیشه ی تاریخ، درس محبت، عشق، ایثار، عدالت، انسانیت و شرافت می دهند. و درود خدا بر شما خانواده های متدین و نیک اندیش که حقیقتاً و با همه ی وجود پیروان صدیق این مکتبید.

14-
قدردانی و سپاس از همسر:

احساس قدردانی و حق شناسی و تشکر از زحمات و رفتارهای مطلوب همسر، نشانی از رفتارهای محبت آمیز شوهر نسبت به اوست.
همسر شما در منزل مشغول کارهای گوناگون بوده، مشغول نظافت و شستشو و امور تربیت و نگهداری فرزندان بوده، غذا تهیه کرده و زندگی را با زحمات فراوان شیرین و آماده ی پذیرایی از شوهر نموده، وقتی شوهر به خانه بازگشت، وظیفه دارد از زحمات شایسته ی همسر خود تقدیر و تشکر نماید.
چه نیکوست که مرد با چهره ای خندان و متبسم وارد منزل شود. بگذارد تبسم بر لبانش جاری شود، با قیافه ای آرام و متین و شاداب با همسر و فرزندان برخورد نماید.از زحمات و تلاش های زن قدردانی کند.
بنابراین شما می توانید «با یک جمله ی ستایش آمیز» مهارت های ساده و عادی همسر خود را توسعه دهید و از او یک نابغه بسازید.
روان شناسان می گویند: «کودکان آیینه ی تمام نمای رفتار و کردار والدینند.» مثلاً وقتی شوهر کنار سفره، از آشپزی و زحمات همسر خود قدردانی می کند و به او می گوید: «عجب غذای لذیذی پخته ای، دست شما درد نکند و...»، فرزندان نیز همین روش تقدیر و تشکر و احترام به مادر را یاد می گیرند، چون ادب را نمی توان با پند و نصیحت به دیگران آموخت، بلکه باید با عمل نشان داد.

15-
رفت و آمد فامیلی:

صله ی رحم و دیدار والدین و خویشاوندان و آشنایان، یکی از سنت های بسیار نیکو و دستورهای مؤکد اسلام است که هر انسانی وظیفه دارد به آن عمل کند و قطع رحم از گناهان کبیره می باشد.
پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:
«
به امتم سفارش می کنم، چه آن هایی که حاضرند، و چه آن هایی که غایبند، تا روز قیامت که صله رحم کنند، اگر چه فاصله ی میان آنها یکسال راه باشد. صله ی رحم جزء دین است.» (44)
و در جای دیگر می فرمایند:
«
با خویشاوندان پیوند داشته باشید، اگر چه تنها با سلام کردن باشد.» (45)
و امام باقر (ع) می فرمایند:
«
صله ی رحم، اعمال را پاک و اموال را با برکت و بلاها را دفع و حساب قیامت را آسان می کند و اجل را به تأخیر می اندازد.» (46)
با توجه به ضرورت و اهمیت صله ی رحم در کلام نورانی معصومین علیهم السلام، از دختر خانمی که از لحظه ی تولد تا جوانی نزد والدین و اعضای خانواده ی خود بزرگ شده و با آنها انس و الفت پیدا نموده، نمی توان انتظار داشت که با انتخاب همسر و زندگی مشترک، پدر و مادر خود را و آن همه خاطرات شیرین با اعضای خانواده را فراموش کند. بلکه شوهر فهیم و مهربان، طوری با همسر خود رفتار می کند که او «باهم بودن» را «با هر چیز دیگری» معاوضه نمی کند و اگر چند لحظه ای برای صله ی رحم و دیدار والدینش برود، می خواهد که هر چه زودتر به زندگی مستقل خود و در جوار شوهر برگردد.اما دو زوج جوان باید دقت داشته باشند که ـ هر چقدر با هم رابطه ی حسنه ای داشته باشندـ وظیفه دارند که با فامیل یکدیگر رفت و آمد متعادلی داشته باشند و از تجربه ها و راهنمایی های آگاهانه و دلسوزانه ی آنها استفاده نمایند.
16-
وظیفه ی مرد است که مواظب حجاب و پوشش همسرش باشد که او حد و حدود شرعی و اخلاقی را حفظ کند و با آرایش و لباس های
زینت از خانه بیرون نرود، زیرا این کار هم گناهی است کبیره و هم اینکه به ضرر خود زن، شوهر، خانواده و کل اجتماع می باشد و... . (47)

حفظ گل
زن بسان گل بود در باغ و گلزار جهان
مرد او اندر مَثَل باشد چو مرد باغبان
باغبان باید که دیوار کشد بر دور باغ
تا گُلش ایمن شود از دستبرد این و آن
مرد هم باید بپوشاند به زن زیب حجاب
گر همی خواهد گُلش همواره در امن و امان
ورنه می باید ببیند او به چشم خویشتن
غنچه ی ناموس خود را در کف بیگانگان

17-
معاشقه و زناشویی:
پیمان ازدواج از یک سو راستی، وفاداری، صفا، سازش، گذشت، فداکاری و احترام متقابل و از سوی دیگر «پیمان عشق و زناشویی»است. روابط زناشویی همسر با زن، نشانه ی عمیق تمایل مرد نسبت به همسرش و وسیله ای برای تکمیل این مودت است

.


 

?

?

?

?

با عرض پوزش این جانب از نوشتهای که امشب خانده بودم برای شما نوشتم .........بندیه بی بود فقره فقران ج م ا ل ش

?

با عرض پوزش این جانب از نوشتهای که امشب خانده بودم برای شما نوشتم .........بندیه بی بود فقره فقران ج م ا ل ش

?

با عرض پوزش این جانب از نوشتهای که امشب خانده بودم برای شما نوشتم .........بندیه بی بود فقره فقران ج م ا ل ش

 

?

?

?

?

?


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط جمال شاهی نژاد 92/3/21:: 6:21 عصر     |     () نظر